האם הפתרון למשבר הדיור בישראל נמצא ממש מתחת לאף? מחקר חדש חושף כי עידוד בנייה מאסיבית סביב תחנות רכבת יכול להוביל לירידת מחירים דרמטית בשוק הנדל"ן – ולממן את עצמו
מערכת ישראל עסקים
משבר הדיור בישראל מעסיק ממשלות, מומחים ואזרחים כבר שנים, עם עליות מחירים שהפכו את רכישת הדירה לחלום רחוק עבור רבים. מחקר חדש של מכון אהרון למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן מציג הצעה שיכולה לשנות את חוקי המשחק: עידוד בנייה אינטנסיבית של פרויקטים למגורים סביב תחנות רכבת ברחבי הארץ. החוקרים מעריכים כי מהלך כזה יוכל להוביל לירידה של 26% במחירי הדיור, תוך יצירת הכנסות של 108 מיליארד שקל שיממנו את הפרויקט.
1. איך זה עובד?
1.1. ניצול הקרקע סביב התחנות – באזורים רבים בארץ, תחנות רכבת מוקפות בשטחים לא מנוצלים או אזורים תעשייתיים ישנים. שינוי ייעוד הקרקע לטובת דיור יכול להגדיל משמעותית את ההיצע.
1.2. תכנון עירוני חדשני – בנייה לגובה ויצירת מתחמי מגורים משולבים עם מסחר ותעסוקה בסמוך לתחנות יאפשרו נגישות גבוהה יותר לתחבורה ציבורית ויפחיתו את הצורך ברכב פרטי.
1.3. מימון עצמי מהשבחת הקרקע – עליית ערך הקרקע בעקבות הפיתוח תוכל לממן את ההשקעה בתשתיות הנדרשות, כך שהתוכנית לא תכביד על תקציב המדינה.
2. למה זה צפוי להוריד את מחירי הדירות?
2.1. הגדלת ההיצע באזורים מבוקשים – יותר דירות משמעותן פחות לחץ על הביקוש, מה שיביא להתמתנות מחירים.
2.2. תחבורה ציבורית כחלק מהפתרון – כאשר יותר אנשים יכולים לגור במרחק הליכה מהרכבת, הביקוש לפרויקטים ייפרס על פני יותר אזורים, ולא יתרכז רק בערים הגדולות.
2.3. פיזור אוכלוסייה יעיל יותר – כיום, רבים מעדיפים להתגורר במרכז בגלל בעיות תחבורה. אם אזורים נוספים יהפכו לנגישים, גם הפריפריה תוכל ליהנות מתנופת פיתוח.
3. מהם האתגרים המרכזיים?
3.1. בירוקרטיה ואישורי בנייה – הליכי התכנון בישראל ארוכים ומסורבלים, והעברת קרקעות לייעוד מגורים עשויה להימשך שנים.
3.2. התנגדויות מקומיות – תושבים קיימים עלולים להתנגד לצפיפות מוגברת ולהשלכות על איכות החיים.
3.3. השקעות בתשתיות נלוות – לצד בניית דירות, יש צורך בהרחבת כבישים, מוסדות חינוך, שטחי מסחר ותשתיות נוספות שיתמכו בגידול האוכלוסייה.
4. איך זה יכול להשפיע על המשק הישראלי?
4.1. חיזוק תחום התחבורה הציבורית – תמרוץ מגורים ליד תחנות רכבת עשוי להביא לגידול משמעותי בשימוש בתחבורה הציבורית, מה שיצמצם עומסי תנועה ויפחית זיהום אוויר.
4.2. הגדלת הפריון במשק – נגישות גבוהה יותר למקומות עבודה תחסוך לעובדים זמן נסיעה יקר, תשפר את איכות החיים ותגדיל את היעילות הכלכלית.
4.3. תחרות גבוהה יותר בשוק הנדל"ן – אם היצע הדירות יגדל בקצב מהיר יותר, גם קבלנים ויזמים פרטיים יידרשו להתאים את עצמם ולהציע מחירים תחרותיים יותר.
המחקר של מכון אהרון מציג חלון הזדמנויות משמעותי לשינוי מהותי בשוק הנדל"ן בישראל. אם התוכנית תיושם, המשמעות עשויה להיות מהפכנית – הן מבחינת מחירי הדירות, הן מבחינת התכנון העירוני, והן מבחינת איכות החיים של התושבים. השאלה הגדולה היא האם הממשלה תצליח להתגבר על האתגרים הבירוקרטיים ולממש את החזון.
מה דעתכם?
האם לדעתכם בנייה סביב תחנות רכבת היא הפתרון למשבר הדיור?
מהם החסמים המרכזיים שמונעים מישראל ליישם תוכניות דומות?
האם הייתם שוקלים לגור ליד תחנת רכבת אם זה היה מוריד את מחיר הדירה שלכם?
שתפו את דעתכם בתגובות!