הביקוש לרכבים חשמליים שובר שיאים, אך העלאות מיסוי מתקרבות, מס הנסועה מתגבש, וההטבות עשויות להיעלם. האם זו עצירה זמנית או שהכדאיות הכלכלית של רכב חשמלי עומדת להיעלם?
מערכת ישראל עסקים
הביקוש לרכבים חשמליים בישראל זינק בשנים האחרונות, כשהם נתפסו כחלופה ירוקה, חסכונית ומתקדמת לרכבים עם מנועי בעירה פנימית. עם זאת, מגמות השוק מתחילות להשתנות, ועסקים, חברות ליסינג, ונהגים פרטיים מתחילים לבחון מחדש את הכדאיות הכלכלית של המעבר לחשמל.
בשנת 2025, שורת מהלכים מצד האוצר ורשות המסים עומדים להשפיע ישירות על שוק הרכב החשמלי. מצד אחד, אנו רואים המשך מגמות עולמיות של מעבר לאנרגיות נקיות ופריסה רחבה יותר של תשתיות טעינה. מצד שני, מדיניות המיסוי הישראלית, הכוללת העלאות במיסוי הקנייה, מס נסועה, ושינויי שווי השימוש, יוצרת אי-ודאות שמרתיעה לא מעט קונים.
1. הגורמים המרכזיים להאטה בביקוש
1.1 עליית מס הקנייה
החל מ-2025, מס הקנייה על רכבים חשמליים יעלה מ-20% ל-35%, מה שייקר את מחירי הדגמים הפופולריים בעשרות אלפי שקלים.
1.2 מס הנסועה המתקרב
המדינה מתכננת להטיל מס על פי מספר הקילומטרים שנוסע כל רכב חשמלי, כדי לפצות על אובדן הכנסות ממיסוי דלק. בעלי רכבים חשמליים שחשבו לחסוך בעלויות הדלק, עשויים למצוא עצמם משלמים מיסים חדשים במקום.
1.3 שווי השימוש – סוף להטבות?
עד כה, כלי רכב חשמליים זכו להנחות משמעותיות בשווי השימוש לרכב צמוד ממקום העבודה. במשרד האוצר טרם פרסמו אם ההטבות הללו יימשכו, והאפשרות לביטולן יוצרת אי-ודאות גדולה בקרב עובדים ומעסיקים.
1.4 מחסור בתשתיות טעינה
על אף השיפור בפריסת עמדות טעינה ציבוריות, בעלי עסקים ונהגים פרטיים מדווחים כי עדיין קיימים אזורים ללא מענה מספק, מה שיוצר חוסר נוחות בתפעול הרכב החשמלי.
2. האם הרכבים החשמליים עדיין משתלמים?
2.1 חיסכון לטווח ארוך
למרות העלייה במחירים ובמיסוי, רכבים חשמליים עדיין מציעים חיסכון מסוים בעלויות טעינה ותחזוקה ביחס למנועי בעירה פנימית.
2.2 יתרונות סביבתיים ושווי מותג
חברות רבות ממשיכות להעדיף רכבים חשמליים כחלק מהאסטרטגיה הירוקה שלהן, והלקוחות עדיין נמשכים למותגים ששמים דגש על קיימות.
2.3 חלופות חדשות – רכבים היברידיים נטענים
עם עליית המיסוי, ייתכן שרכבים היברידיים נטענים (Plug-in Hybrid) יהפכו לאופציה מועדפת על הצרכנים, שכן הם מציעים שילוב בין חיסכון בדלק ליכולת נסיעה על חשמל.
3. מה צופן העתיד לשוק הרכב החשמלי בישראל?
3.1 האם הממשלה תשנה כיוון?
קיימת אפשרות שהמדינה תספק הטבות נוספות או תמתן את המיסים כדי למנוע פגיעה חדה בביקוש.
3.2 פיתוחים טכנולוגיים
יצרני רכב מובילים ממשיכים לפתח סוללות יעילות יותר עם טווחי נסיעה ארוכים, מה שעשוי לשנות שוב את שיקולי הכדאיות הכלכלית.
3.3 שוק הרכב המשומש
ירידת הביקוש לרכבים חדשים עשויה להשפיע גם על שוק היד השנייה, וליצור הזדמנויות או אתגרים חדשים לרוכשים.
התמונה הכוללת עדיין לא ברורה, אך ברור שהשוק עומד בפני שינויים משמעותיים. שאלה מרכזית שנותרה פתוחה היא האם הרגולציה תצליח לאזן בין הצורך לעודד מעבר לתחבורה ירוקה לבין שמירה על רמת הכנסות ממסים, או שמא הציבור יצביע ברגליים ויחפש חלופות אחרות.
מה דעתכם?
1. האם תמשיכו לשקול רכישה של רכב חשמלי למרות העלאות המיסים?
2. כיצד לדעתכם תשפיע המדיניות החדשה על עתיד שוק הרכב בישראל?
3. האם לדעתכם יש מקום לחלופות אחרות כמו רכבים היברידיים או מימן?
נשמח לשמוע את דעתכם ולהמשיך את הדיון בתגובות!